Monday, December 24, 2007

! مجرد اطلاله


بحب الحياه بحب الناس - محمود سعودي
ثمة شئ في صدري يؤرقني...افسد على كل لحظات المتعه، ضاق به صدري و بدورها كانت حياتي على غراره
خرجت من بيتي اهيم على وجهي ابحث في الشوراع عن ملجأ التمس منه راحة ..لم اجد
كنت آمل ان تراني عيون فتاة مدللة فيقفز قلبي فرحاً لإهتمام غير معهود
أو أراقب قطرات ماء تتساقط برشاقه من السماء على اطراف ورق الاشجار فتتناثر بقاياها على وجهي و أحس ببردها
ولكن ما أصبت من ذلك شيئاً
رجعت الى بيتي حزيناً...أوكما انا ، فما كان من فرق
ظننت ان السجن في بيتي وما كان الظن في محله
اغمضت عيني...و أملت رأسي على الحائط و على وجهي طبقه من نور شمس طلت من شرفتي ايقظتني
!لم اكن نائماً..ولكنها ايقظتني من داخلي.....اخترق شعاعها صدري ليطلعني على ما بداخله فاذا السجن داخل صدري لا في البيت
مددت يداً كانت خائبه في يوم الى داخلي وامسكت به بقبضه من حديد واستخرجته من بين ضلوعي وسط آهات الألم و الفرح معاً
استخرجته و نظرت اليه في عجب....ثم استندت اليه بظهري فلمست راحة لم اعهدها على فراشة قطن أو ديباجة حرير
فإلتفت اليه في عجب و دهشه....و قلت مبتسماً بل ضاحكاً
تلك هي الدنيا..فيها تتخذ من نفس مواطن ألمك و عذابك ، مواطن أخري للراحة و التأمل

10 comments:

Anonymous said...

وايضا مرة اخرى ... خاطرة اخرى تضلف لكتاب د/ سعودي ..

انتظرو الكتاب قريبا ؟؟

أحمد نشأت

Anonymous said...

ربنا يسامحك يا سعودي
يعني مش كفايه اللى فيا
هو انا ناقص
يا رب اعرف اوصل زى ما انت وصلت لمواطن الحزن والالم والعذاب

اكتر من رائعه
من دا على طول

بحبك
تشي

dr.Roufy said...

فعلا سجننا جوانا
وقضبانه في عيوننا بس
كلماتك صائبة لأبعد حد
تحياتي

Anonymous said...

رائعه و اكثر من رائعه انت اختصرت 30 سنه فى كلمتين ربنا يوفقك يا حبيبى

Anonymous said...

ايه يا واد التجليات دى يا واد

Reem said...

انا متضايقة
مش منك
بس انا متضايقة والموضوع جميل جدا بجد بجد جميل كنت عديت عليه وحكمت عليه من غير ما اركز فى الكلام بس بجد جميل
ربنا يوفقك

Ma7moud So3ody said...

احمد نشأت
حيب قلبي....و السبب في كتاباتي القادمه
حرقت المفاجأه...اشكرك بحده


che
سامحوني مكنش قصدي
بحبك


dr.roufy
تحياتي ليكي
و متشكر مووت على رأيك

دودو
حبيبتي..و اختي الكبيره اوي
ربنا يخليكي يا قمر ع الكلام الجامد ده

ابو حبيبه
اخويا الكبير كمااااااان
يعني انا كنت حاسس ان الواحد مقصر حبتين
lool


reem
ريم العسل....انتي اللي جميله و متضايقيش نفسك

بحبكم

Lobna Ahmed Nour said...

لا يوجد في الدنيا احلى من تصالح الانسان مع نفسه ومع احزانه

اللهم ارزقنا نفوسا مطمئنة

بوست جميـــل

مصطفى فتحي said...

سعودي
جبت منين كلمة اطلالة دي؟
اطلالة؟
احلي لفظ سمعته في حياتي
انت مرفود من كلمتنا

واحد مبيحبش كلمة اطلالة
(:

Ma7moud So3ody said...

unique

بجد
كلامك
unique
اخر حاجه:D


مصطفى فتحي
بس انا بحبها...بحبها يا مصطفاااااااااا
loooooool