Tuesday, December 11, 2007

هي ايه حكايتي مع المقابر؟؟


بحب الحياه بحب الناس - محمود سعودي
انا مش عارف مالي في ايه؟.....بقالي فتره كده كاره حاجات كتير في الحياه و ناقم و حاسس بالسلبيه بتجر فيا
هو كل الناس كده؟..ولا الدنيا اللي اتغيرت؟.....ولا انا عندي مشكله و أنا مش حاسس بيها؟
أنا بقالي فتره ..حتى مش عارف ان كانت كبيره ولا صغيره...برتاح نفسياً لما بادخل المقابر أو اتفرج عليها في أي طريق أو اشوفها و خلاص..حتى لما كنت في السعوديه حسيت بحاجه كده غريبه لما دخلت مدافن البقيع بد بجد انا نفسي ارجع السعوديه تاني و اقضي فتره هناك في مدافن البقيع
انا حتى عارف عدد المدافن اللي بعدي من عليها و انا رايح الكليه بالعربيه كل يوم
و ليه المقابر بالذات ...دي مفيش فيها أي صوره من صور الحياه اللي انا بحبها
هل يمكن علشان هاكون متأكد ان مفيش فيها حد بيخدع حد..و محدش بيداري ورا ظهروا و بالتأكيد كل الناس اللي فيها ميتين و محدش بيتظاهر انه ميت؟
هل يمكن لأن المكان ده خالي من عادات البشر السيئه؟
هل يمكن لأن انا اتغيرت و بقيت مش بحب الحياه؟
ولا...في حاجه هتحصل؟
ولا دي علامه ان انا قلبي خلاص مات...و المفروض ان انا اراجع نفسي لأن مفيش حد بيستريح في المكان ده ..و ده مكان للاتعاظ فقط و ده دليل على ان انا في ف قلبي مشكله؟
طب هو انا لوحدي كده؟....ولا في حد زيي كده؟
طب سؤال.......هو أنا طبيعي؟

2 comments:

Che Ahmad said...

تصدق وانا كمان نفسي
نفسي اروح هناك علشان اعيد شحن حياتى لان رصيد حياتى نفذ او اوشك
علشان اعيد بناء قلب ممزق فقط يحيه حب يود الرحيل عن العالم بأسره عن دنيانا عن افكار باليه وعقول واهية عن اناس فقدوا ماهية الانسان يريد ان يرحل عن العذاب يريد البحث عن السعادة وكيف لي ان ابحث له عن السعادة وهو السعادة اصلا بالنسبة ليا

لو جيت رايح ابقي خدني معاك بليز

معلش طولت عليك بس كانوا كلمتين واقفين فى زوري جم من حظك

تحياتى
تشي

Ma7moud So3ody said...

خلاص اوك يا تشي
deal
;)