Tuesday, September 18, 2007

كفايه بقى....هتغرقوني ..حرام عليكم

مش عايز اسمع كلمه زياده....بجد خلاص طهقت
الكل بيتكلم ف الدين...و الكل معاه دليل
و احنا اللي بنغرق في النهايه
و مالكش عـذر....بس فين الصح
امشي ورا مين
اذا كان كلام النبي اصبح موضع خلاف
انا حضرت درس...و قال الخطيب انا آسف...ربنا يغفر لي
الحديث اللي انا قلته امبارح كان حديث موضوع..و النبي (ص) برئ منه
الكلام صح و كل حاجه و فعلاً النص سليم "مليون ف الميه" لكن النبي ما قالش كده
حلو قوي لحد كده....؟
و انا ف خطبة الجمعه.....سمعت الخطيب يذكر هذا الحديث لأنه له علاقه بفضائل الاعمال في رمضان
و بعدها قاله في درس في صلاة التراويح
قلت ياد انت دلوقتي في رساله ولازم توصلها يمكن الشيخ ده وقع في خطأ زي الشيخ الاولاني
و بالفعل رحت و اتكلمت معاه..و هو كان مرحب
بس جاب لي كتاب "تقيل " في الحديث الشريف و الحديث مش موضوع
احب انبه بس اللي ما يعرفش يعني ايه حديث موضوع
هو كلام تم انسابه للنبي (ص) و النبي لم يقوله و هو مبرئ منه
حتى لو كان ده كلام صح و سليم زي الحديث اللي انا باتكلم عنه
قلت له طب في كتاب تاني طيب ممكن نستفسر منه....؟
قال لي دور....!! ادور؟
المشكله انه حد انا احترمه..ما علينا و لكنه سألني
اللي قال الحديث ده ملتحي؟
قلت آه....قال لي سيبك منهم
هما كده بيحرموا حاجات و بيسمعوا وخلاص
سمعوا حاجه من الشيخ الفلاني ..خلصت " و الكلمه خنقتني بس سكت" في اهم م الرد عليه
ازاي يترد كلام العلامه ده...هو في حد احسن منه في الحديث
ده بينزل الخير لما يذكر اسمه؟
قلت له انا بجد مش عارف ..انا سمعت كلام و لازم ابلغه ..دي عن النبي
انا بجد كده تائه...طب اصدق مين؟
قال لي بجد انت صعبان عليا و الشباب كلهم صعبانين عليا
محدش بيقرا..الكتاب قدامك اهو..احكم
قلت له انا بجد مش عارف...انا معنديش علم
انا حسيت اني لازم اقول حاجه...لأن عاقبة نقل الاحاديث الموضوعه مش سهله
ما تسألش يا بني و ماتدورش..و ماتبلبلش دماغك
قلت طب أنا هاسأل الشيخ الاولاني اعرف جاب الحكم ده منين
قال لي اسال...و ماتجبش ليا رد...انا معايا الدليل بتاعي
هو في حكم بعد الشيخ العلامه ده!!!!........مين؟
انا هاشد ف شعري
نيجي هنا يقولوا لنا هناك
و لما سالته عن الغناء و الاستماع للموسيقى
قال لي الغناء كالكلام...حسنه حسن و قبيحه قبيح
و الموسيقى؟....قال لي ما هو نفس الكلام
يعني انت شايف ايه؟...قلت له انا اصلا بحب الغناء و الموسيقى
بتريحني و كده بس مش بتثير شهوتي ولا حاجه
بس مش كل حاجه احبها هتبقى حلال اكيد
قال لي خلاص...و بعدين في موسيقى بيعالجوا بيها دلوقتي
و دي انا اعرفها بالفعل
و سيدنا عمر بن عبد العزيز كان بيتعلم الموسيقى
مالها الموسيقى....في حين ان رأياً اخرا قد سمعته يحرمهما قطعياً
طب اصدق مين؟
طب اروح فين؟
لما انا عايز اتعلم
و عايز اعرف
اعمل ايه ؟؟؟
بس خلاص..محدش يفتح بقه بكلمه
انا عارف انا هاعمل ايه
مش عايز تأليف و حياة ابوكم
هتضيعونا الله يهديكم
كل واحد معاه دليل يخليك تقتنع مليون ف الميه
انا بقى مع نفسي و ربنا هيلهمني
ان شاء الله

No comments: