Friday, March 28, 2008

! ورقه وقلم..كلاكيت تاني مره

بحب الحياه بحب الناس - محمود سعودي
الحقيقه الموضوع ده انا كنت نشرته قبل كده لكن انا بحبه جداً خاصة اني قدرت اعبر عن اللي جوايا فيه لأن الورقه والقلم بالنسبه لي مش مجرد اشياء موجوده في حياتي...انا نشرت الموضوع من تاني لأني مضغوط جدا اليومين دول و مش عارف أكتب جديد ومقدرش أغيب كتير عن المدونه ف نفس الوقت...اسيبكم مع الموضوع

-*-*-*-*-*-*

و بعد فترة ليست بالهينه قد قضيتها مع الكتابه ....يجب أن اعترف لكم عما بداخلي لتطلعوا على ما ضمر من أحاسيس و مشاعر.....لقد اصبح هناك عشق متوهج بيني و بين الورقه و القلم
بدايه أحب أشكر الأستاذ المحترم القدوة سيدي و أستاذ الناس كلها اللي ملهوش كبير........الأستاذ "القلم"!!...محدش يستغرب لأنه فعلا يستحق كل تقدير مع انه ثمنه رخيص بس معناه غالي قوي
القلم من وجهة نظري....هو القدوة التي يجب أن تحتذى في الطاعه و التضحيه..و يضرب بها المثل كمان
عارفين ليه ؟؟

القلم فضل انه يعيش طول حياته أخرس و ماينطقش بـ ولا كلمه ف سبيل انه ترك لك الفرصه للحديث وقتما شئت وأينما شئت ..عمره ما فكر انه يعصيك ف يوم و يكتب حاجه انت مش عايزها... و برغم كده انت بتستغل طيبته و تسب الناس و تقول غير الحق
القلم عاش طول عمره خدامك مستعد ف أي لحظه انه يكتب أي حاجه انت عاوزها و برغم كده انت مش بتهتم بيه و ترميه ف أي حته
القلم مثال رائع في التضحيه و الفداء بدليل انه ممكن بل اكيد بيستغنى عن دمه و شريان حياته اللي هو الحبر و هو كل ما يملكه هذا الضعيف، يضحي به من اجل ان تكتب انت و يظل يضحي بدمه حتى آخر قطره تستطيع انت ان تكتب بها و في النهايه يكون المقابل من حضرتك انك تزهأ عليه و ترميه بعد ده كله!!! يعني هو ده مقابل العطاء و التضحيه ..كده.. ده بدل ما تبكي عليه، ولا عشان هو رخيص و في منه كتير...للأسف فقدنا قيم كثير لابد و حتماً و لزماً ان تعود
أما ورقتي الحبيبه فهي النموذج الذي يجب ان يضرب به المثل في الأمانه و الإخلاص!!! برضه اوعى تستغرب
فالورقه كانت في الأصل ميته وما ان سقاها القلم بدمه حتى عادت لها الروح من جديد ناطقة بحروف خطتها يداك .... و هي لا تكذب أبدا و لا تقول إلا الصدق و ليس لديها مكان تخبئ به كلماتك فهي واضحه أمام عينيك ليس هذا فحسب فإنها الشئ الوحيد الذي تستطيع ان تأتمنه على أسرارك لأنها لا تفتن.. زي ناس..الى جانب انها تحافظ على ما أودعتها من كلمات مهما طال العمر ومهما مر عليها من الزمن...... ولن تجرؤ على أن تضيعه أو تطلع عليه أحداً غيرك و لكن كالعاده في النهايه...لا يكون جزاؤها منك إلا انك تقطعها أو تحرقها بعد ما تنتهي هي من مهمتها....ده بدل ما تبروزها ...ده بدل ما تشكرها..انسان بجد عجيب...طب انت ترضى ان رئيسك بعد ما تنتهي من مهمتك انه يفصلك من الوظيفه على الأقل ....ده لو خصم منك يوم ....هتعمل ثوره
ولكن في النهايه التي اوضحت من نحن و من هم الساده العظام ... الورقه و القلم..اقول لقلمي و لورقتي ما تزعلوش و انا عارف ان انتو بتعملوا ده من غير مقابل و لكن في هنا واحد بيقدركوا و عارف قيمتوا كويس قوي و ناقم على الجنس البشري من أفعاله الوحشيه دي....الواحد ده هو ..أنا
بجد ....يا ريتني كنت ورقه ،، يا ريتني أكون في يوم قلم

12 comments:

sn0wna said...

حلو اوي وصولك للتأمل في الكتابه الي اصلها الورقه والقلم للدرجه الي تخلينا فعلا نحترمهم ونقدسهم زي ما بنقدس الصداقه يمكن تفوقها كمان
بجد بحييك
:D

Unknown said...

أولا مدونتك وحشتنى بجد ووحشنى كلامك طبعا
بس قريت البوستات اللى فاتتنى وعجبنى جداااااا رسالة الى من احببتها بجد كلامك رهييب واحييك عليه

ثانيا بقى يابخت الورقة والقلم بيك والله بس فعلا اللى يعرف طريقه للورقة والقلم بجد مايقدرش يقول عليهم غير اعز الاصدقاء اللى بيسمعوك دايما واللى لما دايما بتحتاجهم بتلاقيهم مستنينك عشان تفضفض لهم بدون اى شكوى او تذمر منهم
موضوع يستحق اعادة النشر
سلامى وتحياتى ليك

paranoia,magnetic & dramatic girl said...

سعودي كيفك
يارب تكون بخير
..
انا كمان بعشق القلم لدرجة
عندي اقلام في كل مكان ووجودها معايا اساسي زي باكو المناديل
في الشنطة قبل اي حاجة احط نوتة وقلم
عشان اي حاجة احب اكتبها بسرعة اكتبها
لسه بقول لاختي روحي اشتريلي قلم جيل
انا بعشق الاقلام الجيل والحبر عشان خطها ناعم
..
بس في حاجة بعشقها اكتر من القلم
بعشق الي بيكتبه القلم الكتابة نفسها يعني
انا مفيش يوم عدي عليا من غير مااكتب حاجة يوميا لازم اكتب واستخدم القلم ولو مكانش القلم يبقي الكمبيوتر
حتي الموبايل بكتب فيه ملاحظات ممكن تبقي بداية قصة او بيت شعر جه في بالي او حتي حدث حصلي في يوم
..
سعودي موضوعك جميل لان دافعك لكتابته هو مشاعرك
ناحية حاجة بتحبها
...
تسلم يارب
دودو

Esraa Hamed said...

يااااه سبحان الله فعلا
حسيت و انا بقرأ البوست ده باحساس مختلف جدااا تجاه الورقة و القلم
نظرة بجد معتقدش حد بصها قبل كده
علي اد ما الموضوع بسيط و يمكن ناس تاخده بتهريج بس ليه اسقاطات كتيييييييير علي حاجات تانية كتير في حياتنا
الاسلوب و الفكرة و الفلسفة بجد كل الكلام رااااااااائع
تحياتي ليك

Che Ahmad said...

سعودي
انا على فكرة بحترم الورقة والقلم اوي
مش بكتب اصلا بأي قلم غير فى الامتحانات بس علشان بحس انها ما تستحقش قلم كويس
عارف انك هتقولي مفيش قلم حلو وقلم وحش بس انا الصراحة مش بحب اكتب بغير قلم يوني بول وبحبه جدا وبقية الاقلام مش بحبها علشان كدا بحافظ ع اليوني بول وكمان الورق بحافظ عليه بس لما يكون فى حاجة مهمة لو غير كدا فى اقرب باسكت
انا اسف يا ورق باشا
:D
ياللا تحياتي
تشي

di el2mr said...

الورقه والقلم

مش عارفه ليه بحس انهم من اهم الاصدقاء فى الحياه
دة يعنى للى بيحبو الكتابه
علشان كدا لازم نتحترمهم جدااااااااااا
لما تعدى عليك لحظه ومتلاقيش غير قلمك والورقه ممكن يخففو عنك
اكيد هتحترمهم جدا بعد كدا

بوست رائع كالمعتاد يا سعودى

R.O.U.R.O.U. said...

القلم فضل انه يعيش طول حياته أخرس و ماينطقش بـ ولا كلمه ف سبيل انه ترك لك الفرصه للحديث وقتما شئت وأينما شئت ..عمره ما فكر انه يعصيك ف يوم و يكتب حاجه انت مش عايزها... و برغم كده انت بتستغل طيبته و تسب الناس و تقول غير الحق


2l 7eta dy 3agabtyny awyy

ta7iyaty bgd 3la 2l kalam dh
3yza 23raf ra2yiak .........

Ma7moud So3ody said...

snowna
بجد بحييكي انتي
واشكرك على رأيك الجميل


totaa
وحشتني تعليقاتك اللي بترفع من ورح دايما

ويابخت مدونتي بيكي انك بتزوريها

اشكرك يا فندم



PARANOIA
جميل اوي احساسك وحرصك عليهم
انا بحييكي لأنك معايا وبننصرهم

ربنا يكرمك يارب

تحياتي ليكي


Esra2
كالعاده ..كلماتك بتبهرني
ربنا يخليكي على كلامك الجميل

تحياتي



CHE

رأيك احترمه
ولك طبعا حرية الاداء

انا ديموقراطي اهو
:D

تحياتي ليك..بحبك




dai el 2mar

مش عارف اقول لك ايه
كلماتك معبره فعلا
هم حقيقي اصدقاء جمال اوي

ربنا يخليهم لنا
وشكرا على رايك الجميل

تحياتي


rourou

منوراني كالعاده يا رورو
وبجد تعليقك عجبني اوي اوي اوي


انا باعتذر عن التأخير في الرد
انا كنت مشغول جدا
وبعدين سافرت

اعذروني معلش

بحبكم

Anonymous said...

انا اسفه لانى سوف اكون غير معروفه ولكن يكفينى انى عرفت انسان يملك كل هذا الحب وصدقنى وانا بقرأ مدونتك لم استطيع ان امنع دموعى ان تسيل الى مجرى دموعى واقول الحمد لله ان هناك من يمتلك هذا الحب الذى اوصله الى حب قلم قد يرمى وورقه قد تمزق فماذا اذن يكون حبه للناس فانت انسان وستظل انسان كما ارادك الله وبارك الله فيك وفى كل شاب مثلك وعلى فكره انا بحب الناس كلها ومهما حصل منهم لسه بحبهم

Ma7moud So3ody said...

الاخت الغير معرفه

انا مش عارف اوصف لك تعليقك ده ايه عندي وعمل فيا ايه

وبعدين انا مش استاهل كل ده
دي مجرد حالة انا حسيتها وعبرت عنها ..وبس

ودموعك غاليه...لا تستحقها سطوري

ولكن متى ستكونين معرفه؟؟؟

تحياتي

Anonymous said...

بجد يا امين مش قادر اوصفلك قد ايه انا معجب ومذهول من جمال اموضوع ده انت حسستني ان القلم ده صحبي لا اخويا لا اكتر من كده بكتير انت خلتني اخد بالي من مثال للتضحية في حاجه يمكن بعيده او عن عنينا
ربنا يوفقك كمان وكمان وتبدعلنا


قدري

مى حرحش said...

محمود واخيرا انا جيت
مشكلتى ان المدونات بالنسبالى كانت مكان غريب وجديد
واخيرا زيارتى له وكمان بقيت فيه
اولا كتبتك رائعه ف موضع الورقه والقلم انت كتبت الاحساس بالظبط الى بيحسه كل واحد بيتعود يكتب ولما بيغيب شويه بيحس اد ايه انه مششششتاق ليهم ولما يمسك القلم وكانه بيتحايل عليه عشان يكتب ويطلع الى جواه
الكتابه ملكه ربنا ادها لناس كتير وفى ناس كتير بتكتب بس مش كتير الى بيوصلوا الاحساس انت يا سعودى ربنا اعطاك ملكه الكتابه وتوصيل الاحساس