Monday, August 11, 2008

! شخابيطي


بحب الحياة بحب الناس - محمود سعودي
.
من أيام أو شهور .. كنت انا زي ما انا لكن من المؤكد ان الظروف بتختلف وتتنافس علينا ، الأيام اللي فاتت حصل جوايا أحداث كتير أوي ..حاسس بسنين عدت جوايا ..بس من غير ما أكبر ، حاجات كتير أوي بتحصل اوقات اكون فرحان ، اوقات بكون طاير م الفرح ، اوقات اكون مكتئب و أوقات بحس اني مليش لزمة في الحياة ..عايش فوق الميزان ، وبقول وهو انا عايش ولزمتي ايه ، كفاية بقا عليا كده .. ومادام انا كان جوايا أحاسيس كتير ، اكيد كان جوايا اشخاص كتير كل واحد فيهم بيصارع الباقي من جوه في سبيل انه لما يفرض سيادته من جوه يظهر اثره سيادته عليا من برة واتعامل بيه مع الناس . في وقت الفرح يظهر من جوه مقاتل شرس بسيف صارم حاسم يقطع لسان اي شخص رافض اني افرح .. وافرح ، وده كان بيثير غيرة شخص تاني ، مش مهم يكون وحش لكنه عاوز يفرض سيطرته كباقي الاشخاص وده كان سببه اني بحس اني مش طايق نفسي ومخنوق جداً وبدون اي سبب ، او بدون سبب ظاهر ملموس

سنه رابعة صيدلة ..من اسوأ سنين حياتي اللي عشتها ، سنه تقيلة بمعنى الكلمة ، ليس هذا فحسب بل ان جامعة الازهر تأبى الا ان تضفي بصمتها على أيامي ودراستي فكانت الاسوأ بلا منازع ولم أبرح أرى جامعة الازهر قلعة للتخلف والجهل وليس لها مكان الا العشوائيات خاصة ان العقارات بمدينة نصر تساوي الألوف والملايين من الجنيهات وتلك الجامعة " واقول جامعة مجازاً لأنها تم ترخيصها تحت ذاك المسمى " تحتل مساحة ضخمة و اذا تم استثمارها في شئ ينفع ويجيب فلوس هيكون افضل بكتير من جمع تبرعات وشغل في المعامل بكيماويات انتهت صلاحيتها وبالتالي درجات امتحانات العملي تصيب من يتناولها بالتسمم! . محدش مذنب علشان انا دخلت ازهر ، والدي كان نفسي اكون شخص محترم حامل لكتاب الله ويتعامل بمنطلق الدين وارفع راسه زي مابيقولوا ، لكني وبفضل الله استطعت وبكل مهارة وقدرة ان ازيل بصمة ذاك المكان من على جبهتي حيث ان الازهري لما تراه يمكنك ان تميزه من العشرات ..والمؤسف جدا ان في ناس لازالت تظن ان الازهريين بياكلوا بايديهم ولما بيخلصوا أكل بيمسحوا ايديهم ف طرف الجلابية ، أو في الحيطة لو كان لسه لابس الجلابية من شوية ، في لسه ظنون بتفيد ان الازهريين متخلفين عقليا وانهم كائنات مينفعش تقولهم غير ..يااي
لكني فخور بإني بفضل اقنع اللي قدامي ان انا بالفعل متخلف ..آسف ف جامعة الازهر ..وده لأني اتعودت ان المكان اللي انا موجود فيه لازم ياخد بصمتي ، مش انا اللي اخد بصمته واتطبع بيه

انا طولت ..وعنيا بتقفل ، لكن لسه الكلام مخلصش ، انا جوايا كلام كتير عاوز اقوله ، لأني تعبت ومش قادر اخرج كلام جديد الا لما ده يطلع واكيد انتم لاحظتم اني في الفتره اللي فاتت تغيبت عن التدوين ورجعت بمعدل بطئ بتدوينات تتكون من سطر واحد .. اعدكم انها النهاية ولكن هاستأذنكم اطفي النور دلوقتي ..خلوني أحلم هاكتب لكم ايه المرة الجاية
بحبكم ...أوي


24 comments:

Anonymous said...

اولا ارحب برجوعك من جديد ويارب يكون
رجوع بقوةةةةة :)

ثانيا موضوعك بيتناول مواضيع كتيرة
مهمة فعلا

الانسان فعلا مش بعمره لأ بتجاربه في
الحياة وسعة إداركه

تعبير جميل : (مادام انا كان جوايا أحاسيس كتير اكيد كان جوايا اشخاص كتير كل واحد فيهم بيصارع الباقي من جوه) ومش بس احاسيسنا هيا اللى ممكن تخلينا نحس اننا اشخاص كتير لأ كمان افكارنا ورغباتنا وأحلامنا ... كتير فعلا لدرجة ان الواحد يتوقف كده لبعض الوقت يفكر هو مين

موضوع الأزهر انت عندك حق فيه .. للأسف هذا الصرح العظيم أصبح بهذا السوء ، فين أيام زمان فعلالالالالالالالا ، بس تعرف انا بكن معزة خاصة للأزهريين ، ونفسي فعلا الأزهريين كلهم يستحقوا المعزة دي احترما لقدسية المكان اللى بيتعلموا فيه ، ونفسي برضه الناس كلها يكون عندها وعي صح بالأزهريين .. بحييك انك عرضت هذا الموضوع للنقاش

عجبني او ي انك تفرض على اللي حواليك وجودك ويتأثر بيك مش العكس .. معنى رائع جدا بصراحة

صفا سارة said...

اهم حاجة بعد الصراع ده كله ان الواحد يخرج منه سليم لانه ساعات كتير بينتهى بخساير نفسيه
وبمناسبة الازهر للاسف الناس بتحكم بعاميه شديده على اى حد اكيد الازهر فى ناس مختلفين وفى ناس هيا اللى خلته ياخد الطابع المتخلف

تقبل مرورى

Anonymous said...

عارف انت يا سعودي انا مش اعرفك من كتير بس عيل من العيال لرجاله القيله اللي كانت في الرحله بصرف النظر اذا كان في غيرنا اصلا والجروب بتاعنا ربنا يا بني يوفقك ويديك اللي في نفسك

ياسر said...

والله معاك حق في كل كلمة
قولتها يادكتور
مش عارف يا اخي هيوصلونا
لفين اكترمن كد اختناق واكتئاب
للشباب وملل من النفس
تقبل مروري
وياريت نكون اخوات
تحياتي

nosa said...

كل واحد فينا جواه أكتر من شخص بيتصارعوا مع بعض وهيفضلوا فى صراع طول ما فى صدرنا نفس
أجمل شئ إنك تخرج الزحمة دى من جواك علشان تحصرها وتعرف تنساها
واكيد بكرة هيكون أحسن لانك فيه هتكون اتعلمت من امبارح

إسلام منسي said...

سعودي
ياريت متتكلمش عني فى مواضيعك تاني
هههههههههههههههههههههه
يا مرايتي

~ Heba ~ said...

جميل كلامك ياسعودي

ربنا يوفقك يارب وتتخرج على خير وتحقق اللي بتتمناه :)

تحياتي

di el2mr said...

اهم حاجه
انك تأثر فى اللى حواليك من اللى حواليك يأثر فيك
سواء بقى كانت الجامعه الو المجتمع او الناس
المهم ان كل شئ حواليك يكون فيه بصمه ليك
قبل مايكون ليه بصمه عليك

وده فى حد ذاته انتصار ليك

وتحياتى لكلامك الجميل اللى كله اراده وقوه

Ma7moud So3ody said...

مروة السيد

اشكرك بجد على كل كلمة قلتيها واللي بيبين انك قريتي صح

تحياتي ليكي

:)

Ma7moud So3ody said...

صفا

الازهر ده انا بحذر اي ولي أمر انه يدخل اولاده فيه

لأنك بكل بساطة هتلاقي استاذ القرآن بيشتم بالأب و الأم و مش أي شتايم

العيب على انهم لما بيكون عندهم عجز بيختاروا اي مدرسين كسر
مدرسين عاوزين التربية

ربنا يرحمنا
واشكرك على مرورك الجميل

Ma7moud So3ody said...

مصطفى عبد العزيز

انا عرفتك من فترة قصيرة جداً
لكن حبيتك أوي
ربنا يخليك ليا يارب

Ma7moud So3ody said...

ياسر

انا بجد سعيد بيك أوي
وفرحان ان ليا أخ جديد

بحبك

:)

Ma7moud So3ody said...

nosa

اكيد بكرة هيكون أحلى
لكن اوعي ننسى النهارده
لأن النهارده ده كان بكرة ف يوم من الايام

:)

Ma7moud So3ody said...

اسلام منسي

حقك عليا يا حبي
:D

Ma7moud So3ody said...

houba

ربنا يخليكي يا جميل
مش عارف اقولك ايه

:)

Ma7moud So3ody said...

di el 2mar

اشكرك جداااااا على كلامك الجميل اوي ده
ربنا يخليكي

dr.Roufy said...

تعرف يا دوك
كلامك برضه جه على الوجيعة
رغم اني الحمد لله خلصت وبعد عنااااء مرير رحلتي المجيدة على مدي ست سنوات في طب عين شمس
وحاليا بأقضي فترة التجنيد المسماه مجازا امتياز
الا اني فعلا كنت كتير باوصل للنقطة دي من الغليان
وافضل اكلم نفسي زي المجانين هما ليه بيعملوا فينا كدا
هما عايزين يوصلونا لايه؟
أكيد يوصلونا لآي حاجة تانية غير اننا نكون دكاترة
ممكن نطلع مرضى نفسيين مثلا؟
المهم يا محمود كل دا بيعدي صدقني
وهاتخرج من الكلية الكبيسة دي زي الفل ان شاء الله
من غير امراض نفسية ولا عضوية
:)
تحياتي

Che Ahmad said...

شيزوفرينيا
تتملكنا جميعا
بدأت تنتشر بقسوة الأيام دي

تعرف ان انا كمان عندي شيزوفرينيا وبتعامل مع نفسي بكذا شخصية وخلاص تأقلمت مع نفسي علي كدا

مشكلة بس مش مشكلة اوي

تحياتي

Nada said...

كلام جميل
وعمر الانسان الايجابى مابيكونش على اد عمره بس
لا دة بيمتد لعمر العمل اللى عمله
اما الازهر
مبقاااااش ازهر
شكرا على البوست

Ma7moud So3ody said...

dr. roufy

مع ان كلامك خارج بخنقة الا انه مديني أمل

انا بحب اسمع كلام من ناس متفائلة

وطاللما اختى الكبيرة متفائله..اكيد هكون زيها
:)

Ma7moud So3ody said...

che ahmed

انت راجل محترم.. ودي مش مشكلة بالعكس دي ميزة لازم تكون موجودة ف كل واحد فينا علاشن نقدر نواجه نفسنا ونقيمها..ونقومها

بحبك

Ma7moud So3ody said...

nada

شكرا لكلامك المختصر
بس بجد عبر بصدق

تحياتي

Anonymous said...

كس ام الجامعه بنت التمناكه دي اللي بتنيك الشباب في افكارهم لحد ما يورموا ويطلعو مش فاهمي حاجه

واحد ماْهور

Anonymous said...

يا سيدي الفاضل أحب أقوللك بيت شعر واحد
وأنا عارف انك هتفهم أنا قصدي ايه
لأنك أذكى من كاتب البيت نفسه

ضاقت و لما استحكمت حلقاتها
فرجت و كنت أظنها لا تفرج

واضح انك متأثر تقديرك السنه دي
بس صدقني ده هيكون دافع كبير ليك ان شاء الله انك تتقدم و تكون أفضل
و ان شاء الله

هتوصل

أحمد ليثي