Friday, October 26, 2007

عشنا و يا ريتنا ما شفنا

ممكن تشوف طفل معاق..وتتأثر و تبكي
أو ممكن تشوف اي شخص مصاب بإعاقه و يستدعي هذا عطفك ولا يمنع ايضاً ان يكون مصحوباً بمر الدموع
و قد ترى ذلك...لكن يكون رد فعلك قاسياً
أو حتى تكون مشمئزاً
أو يستدعي ان تبصق على صاحب الإعاقه "و إن كان لا يجوز بأي حال من الاحوال"!!؟
و هذا ما كاد أن يقع مني
ماتستغربش اوي كده...هاقولك
لما كنت ف السعوديه مؤخراً...و بالتحديد في مكه..و في الشارع الذي يقع فيه الفندق الذي اسكن فيه اذ لفت نظري مجموعه من الاطفال ذوي البشره السمراء دون استثناء يجلسون في صف وراء بعض و قد يكون صفين متوازيين
وعلى رأسهم أو بين الصفين، سيده أو مجموعه من السيدات ذوات البشره السمراء أيضاً وأغلبهم منتقبات و مغطيات وجوههن لعله
وسمعت هؤلاء الاطفال ينشدون بهتافات بالضبط كتلك التي نسمعها من الجماهير السنغاليه و جيرانهم و التي تستدعي الماره للنظر و لفت الانتباه
و ما ان اقتربت اكثر حتى وجدت هؤلاء الأطفال لايخلون من اعاقه...اما مقطوع الذراع أو الرجل أو مشوه الخلقه و السلام
و ما ان أمعنت النظر حتى وجدت الماره ينهالون على هؤلاء الاطفال و السيدات بالريالات أو أي نقود و السلام
المهم انهم بيدفعوا مبالغ......و الشئ الملفت للنظر و قد يكون مستفز أحياناً أنهم يمسكون بتلك الأموال واضحه جليه بكميات خياليه بكل سذاجه
و الغريب ان هؤلاء الاطفال لا تجد في عيونهم كسرة من به اعاقه....أو دموع من فقد طفولته الطبيعيه
بل بها كل لا مبالاه....و كل شغلهم الشاغل هي مبالغ الغير المدفوعه
سألت والدي...جديده طريقه التسول "الشحاته " دي....قال لي...دي تجاره يا ابني !!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
تجاره؟
قال لي آه....هم بيجمعوا الاطفال دول..أو الله اعلم يمكن يكونوا بيعملوا كده فيهم عمدأ و هم صغار و يشغلوهم معاهم و يجيبوا عن طريقهم الفلوس و اللي بياخدها الزعيمه أو الكبيره اللي بتكون قاعده وراهم و اللي بدورها بتلم هي كمان و كأنهم عيالها!!؟
و بالمصادفه لقيتهم فجأه بيقوموا يجروا و يختفوا من العيون...و ده لأنهم مطاردين من قبل الشرطه السعوديه و أن هذا غير مسموح به أساساً و يتم تنبيههم عن طريق عيون لهم تكون على مقربه منهم و مقربه أكثر من أي ظابط يقترب من المكان
استفزني الموضوع جداً....و فجأه قررت إن انا اصورهم
و قراري ده كان بمثابة اللي راح للنار برجليه
كان منظرهم منظم.... ووسط زحام الناس المتجهين الى الحرم المكي لآداء الصلاه..طلعت الموبايل من جيبي و فتحت الكاميرا و بدأت اظبط زاويتي..و ببص قدامي لقيت اتنين من ذوي البشره السمراء و القامه العريضه الطويله اللي بيطلعوا عنين لعيبه المنتخب و الخبطه منه و المدرجات عدل...لقيتهم وقفوا و بيبصوا وراهم عليا و بيشاوروا عليا
اساساً انت تشوف منظرهم تسيب أي حاجه ف ايدك و تجري...فما كان مني إلا ان انا عملت عبيط و رحت قافل الموبايل وواخد الطريق بالعرض ومستخبي وسط الزحمه و جري ع الحرم...فضلت حوالي نص ساعه بعدها قلبي بيدق جداً و قلقان و لا أكذب لو قلت كنت خايف، لأني كنت حاسس ان انا متراقب...و ما ان يتاح لهم الفرصه انهم يشوفوني....هيعلقوني وش...و ان انا المفروض مني دلوقتي ان انا اسلم لهم الموبايل و أسلم نفسي قبل الموبايل...أو ان اثبت لهم ولائي بأن اقعد ساعتين ف الفرن أو اولع ف نفسي "عشان ابقى اسمر زيهم" و أقعد مع الاطفال ف الصف
و بعد ان احسست بالاطمئنان بعض الشئ...و بعد ان ادركت خطورة ما اقدمت عليه...و بعد ما ايقنت ان الموضوع ده كبير و يمكن يكون وراه مؤسسات كبيره دفعت بهؤلاء البشر ليحصلوا على اللي فيه النصيب....زاد فضولي و زاد بداخلي الإصرار أن اصورهم برضه
و محرمتش...و كلما زاد اصراري على التصوير، كلما زاد الرعب داخلي و صاحبتها دقات قلبي و التي كانت تؤلمني بدون مبالغه في بعض الاحيان
و ما ان كنت في طريقي الى الفندق حتى وقفت و امسكت بالموبايل من تاني و بطريقه صايعه كده باعملها حاولت اصور ولكن للأسف كانت الزحمه تغطي عليهم و لكن استطعت اخيراً ان ألتقط هذه الصوره و التي تشاهدها على رأس الموضوع... و قلت آهي تصبيره
ثم كان النحس حليفي في كل مره بعدها...حتى الشرطه كانت معاهم...لأني مره خلاص آخدت زاويتي و لسه هوب...شرطه ..كله جري
و ما زال السؤال الآن...هي ليه الناس دي بتعمل كده
و ليه بيستغلوا عطف الناس و مشاعرهم مقابل المال...طريقه قذره...كان نفسي عليهم واحد واحد بحذائي
تشتكي ربنا للخلق...وكأن لسان حالهم بيقول....شفتو ربنا عمل فينا ايه؟
ولا تمانع البنات أن تكشف ما تبقى من رجلها حتى النهايه بالكامل حتى تحصل على بضع ريالات قذره مثلها
و ايه التنظيم العالي ده...أطفال...و كبيره قعده...و كلهم سيدات...و ماتلاقيش راجل قاعد معاهم..لكن تقريبا دور الرجال هو الحمايه مثل اللي كانوا هيضربوني أو يمكن انهم شافوهم سمر البشره مثلهم فغاروا عليهم...على اساس ان الدم واحد!؟
و ايه ذنب الاطفال دول...يتعمل فيهم كده لو كانت الاعاقات دي عمد...و ليه يكون اول حاجه يتعلموها هو اللعب بمشاعر الناس
لكن الناس كانت اكثر منهم سذاجه و ينهالون عليهم بالاموال
الشئ الذي دفعني لأن اغير اسلوب تفكيري نهائياً طالما ان الناس دي مش حاسه هي بتعمل ايه و بتدفع و خلاص
.....
إن انا اشارك معاهم
و اجمع فلوس...و نعيش بقى
بس يا ترى....لازم اقطع دراعي؟
ده انا اقطع دراعي التاني لو عملتها

3 comments:

loza said...

اولا اسلوب حضرتك غريب شويه
يعنى تبقى ماشى فصحى وتقلب مره واحده شبابيه

بصراحه عجبتنى الحكايه دى حاسه انه خدمت البوست

وكأن فى حوار بيدور جواك بين 2 مش واحد

بالنسبه بقى لموضوع البوست
بطلوا بقى تبصوا فى رزق النااااس
حقد طبقى :/

Ma7moud So3ody said...

اشكرك جدا يا د/ لوووووووووزه
انا بجد اتمنى الخير لكل الناس و مش بابص خالص ف ايدين الناس
بس الطريقه الغير مشروعه هي اللي خنقتني
بجد لو انتي مكاني هتعذريني
شكرا مووت

sa'7so'7te said...

يييييييييييه
دانتا قديم اوى
ما مصر ماليانا و من غير اعاقات كمان

طب بص دى يا سيدى جديدة
تبقى ماشى فامان الله و فجأة تلاقى واحدة شيك
"و جميلة لو انت ولد او مدام لو انت بنت"
و تقولك معلش انا مزنوقى ف 2 جنيه اصل فلوسى وقعت و انا مش من هنا
و ممكن تبدأ كلامها بالجملة المعتادة"انا بميل عليكى كأخت" و طبعا الميلة دى ب 2 3 جنيه

و ده بيعتبر بيقابلنا كل يوم بعد الكلية فى طنطا ببقى هاين عليا اقولها انا كمان مش من هنا

و بعد كده بقينا نعمل عبده العبيط و ننفض

انا رغيت كتير .. انا عايزة ابطل الطبع ده بأه